Design- og interiørbutikker

En af de vigtigste nøgler til øget salg er Fair Trade Design (produktudvikling og design). I Fair Trade bevægelsens spæde start inden for non-food og kunsthåndværk var de produkter, man handlede med, udelukkende traditionelt forarbejdede produkter, som primært blev forhandlet i Fair Trade butikker eller gennem Fair Trade netværk. I dag arbejder de fleste importører og producenter med produktudvikling, og de fleste har indset den værdi produktudvikling skaber både i forhold til salg og udvikling. Fair Trade produkter sælges ikke længere alene i Fair Trade butikker men også i design- og interiørbutikker, der også forhandler konventionelle produkter. 

Nydesignede Fair Trade produkter har en høj international salgbar standard og kvalitet, der er tilpasset og produktudviklet til et målrettet eksportmarked evt. med støtte fra en dansk designer. Dette står i modsætning til traditionelt forarbejdede produkter, der primært er produceret til lokal brug eller produceret til eksport uden kendskab til det pågældende eksportmarked. 

Det bidrager til et overordnet imageløft af Fair Trade produkter og er derved med til at præsentere Fair Trade produkter til nye og bredere målgrupper end traditionelt set. Samtidig bidrager Fair Trade design til opgradering og kapacitetsopbygning af producenter gennem forbedret markedskendskab og styrkede produktionsmetoder. 

 Når Fair Trade varen sælges i almindelige design- og interiørbutikker, er varerne markeret med hangtags eller etiketter, hvor Fair Trade Danmarkss logo er påtrykt.